IL CONGIUNTIVO TRAPASSATO

A congiuntivo trapassato-t akkor használjuk, ha a főmondatban a szabályok szerint kötőmódot kell használni (akarat, kérés,remény, ált. bizonytalanság...), a főmondat állítmánya múlt időben áll, a mellékmondatban pedig a cselekvés előidejűséget fejez ki. (vagyis múlt időt.)
Összetett igealak, ezért az :
avere vagy essere ige congiuntivo imperfetto-ja
+ főige participio passato-ja alkotják.
PL.: Credevo che fossero partiti.
(Azt hittem, hogy elutaztak.)
Era probabile che non fossero arrivati.
(Valószínű volt,hogy nem érkeztek meg.)
Sperava che io avessi guardato quel film.
(Remélte, hogy megnéztem azt a filmet. ) 
Ragozása:
amare-szeretandare-menni
che ioavessi amatofossi andato/ta
che tuavessi amatofossi andato/ta
che luiavessi amatofossi andato/ta
che noiavessimo amatofossimo andati/te
che voiaveste amatofoste andati/te
che loroavessero amatofossero andati/te
Nem használunk congiuntivo-t:
-Ha a főmondat bármilyen bizonyosságot vagy tárgyilagosságot fejez ki. Ilyenkor kijelentő módot kell használni.
Pl.: Sono sicuro che mia madre é arrivata.
(Biztos vagyok benne, hogy anyám megérkezett.)
So che lui non verrá. (Tudom, hogy nem fog eljönni.)
-Mondatrövidítés esetén, ha di elöljárószóval helyesítesítjük a che kötőszót.
-Személytelen szerkezetekben, a che kötőszó nélkül.
Pl.:
Bisogna che tu venga da me. (El kell jönnöd hozzám.)
Bisogna farlo. (Meg kell csinálni.)
SECONDO ME-(szerintem)
FORSE-(talán) 
PROBABILMENTE (valószínűleg) szavak után:
Pl.:
Secondo me hai raggione. (Szerintem igazad van.)
Forse pioverá. (Talán esni fog.)
Forse sará bel tempo. (Talán szép idő lesz.)
Probabilmente Giorgio é ormai arrivato. (Valószínűleg Giorgio már megérkezett.)
ANCHE SE után:
Pl.:
Giulia ha superata l'esame anche se non ha studiata abbastanza.
(Giulia levizsgázott, bár nem tanult eleget.)
Poiché után:
Sono andato via poiché é stata molto tardi.
(Elindultam, mivelhogy nagyon késő volt.)
Dopo che után:
Pl.:Dopo che ho finito il lavoro sono andato dal dentista.
(Miután befejeztem a munkát, elmentem a fogorvoshoz.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése