A HATÁROZÓI IGENÉV

Il gerundio semplice
Az egyszerű határozói igenév
A határozói igenévnek két típusát különböztetjük meg:
Il gerundio semplice- Az egyszerű határozói igenév
Il gerundio composto-Az összetett határozói igenév
Az egyszerű határozói igenevet a mondatok egyszerüsítésére, lerövidítésére használjuk. Az -ando, -endo képzővel ellátott igék a főmondat állítmányával azonos idejű cselekvést fejeznek ki, és a fő és mellékmondat alanya azonos.
Tehát: azonos alany, azonos időben zajló esemény.Ezzel a szerkezettel a feltételes, az ok, az idő és a módhatározói mondatokat rövidíthetjük.
A gerundio semplice képzése:Az -ando, -endo képzőt illesztjük az ige tövéhez:
olvas=leggere--> leggendo olvasva
indul=partire--> partendo indulva
tanul=studiare-->studiando tanulva
dolgozik=lavorare-->lavorando dolgozva
Pl.:Avendo molto fame, ho mangiato il pranzo.
(Mivel nagyon éhes voltam, megettem az ebédet.)
Avendo molto fame, mangio il pranzo.
(Mivel nagyon éhes vagyok, megeszem az ebédet.)
Avendo molto fame, mangeró il pranzo.
(Ha nagyon éhes leszek, meg fogom enni az ebédet.)
Amit rövidít:Mentre lavoro, ascolto la radio.
(Miközben dolgozom, hallgatom a rádiót.)
Röviden: Lavorando, ascolto la radio.
(Miközben dolgozom, hallgatom a rádiót.)
Mentre lavoravo, ascoltavo la radio.
(Miközben dolgoztam, hallgattam a rádiót.)
Röviden: Lavorando, ascoltavo la radio.
(Miközben dolgoztam, hallgattam a rádiót.)
Se lavoreró, ascolteró la radio.
(Ha dolgozni fogok, hallgatni fogom a rádiót.)
Röviden: Lavorando, ascolteró la radio.
(Ha dolgozni fogok, hallgatni fogom a rádiót.)

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Nagyon jó, érthető a példákon keresztül, köszi!

Megjegyzés küldése