Az összetett határozói igenév

Il gerundio composto - az összetett határozói igenév is mondatrövidítésre szolgál, ahogy a gerundio semplice, de ez előidejűséget (múlt időt) fejez ki a főmondat állítmányához képest.
Képzése: Az avere vagy essere ige gerundio semplice-je, és a főige passato participio-ja alkotja.
Pl.: avendo scritto- miután írt
essendo partendo- miután elindult.
Szabályok:
Az essere-vel képzett mondatrövidítő szerkezetben a participio passato-t egyeztetni kell az alannyal.
essendo tornati- (miután visszatértek, pl. két fiú)
essendo tornata -(miután visszatért- (nőnem)
essendo tornate-(miután viszatértek, pl.két lány)
A hangsúlytalan névmási alakokat, és a visszaható névmást itt is a segédigével írjuk egybe.
pl.:
avendoglielo chiesto -(miután megkérdezte tőle azt)
essendoci arrivati- (miután odaértünk)
essendomi lavata- (miután megmosakodtam)
Amikor nem rövidítjük a mondatot a gerundio composto-val, trapassato prossimo-ban ragozzuk az igét.: (előidejűség)
Dopo ero tornata a casa, ho guardato un film.
(Miután hazaértem, megnéztem egy filmet.)
Röviden:
Essere tornata a casa, ho guardato un film.
(Miután hazaértem, megnéztem egy filmet.)
Ez a mondatrövidítő szerkezet ugyanúgy előidejűséget fejez ki a főmondati állítmányhoz képest, ahogy a participio passato, ezért sokszor felcserélhetőek.:
Tehát:
Dopo ero tornata a casa, ho guardato un film.
(Miután hazaértem, megnéztem egy filmet.)/Trapassato prossimo./
Essere tornata a casa, ho guardato un film.
(Miután hazaértem, megnéztem egy filmet.)/Gerundio composto/
Tornata a casa, ho guardato un film.
(Miután hazaértem, megnéztem egy filmet.)/Participio passato/
Dopo che non avevamo fatto colazione, abbiamo avuto fame a mezzogiorno.
(Miután nem reggeliztünk, délben éhesek voltunk.)
Non avevando fatto colazione, abbiamo avuto fame a mezzogiorno.
(Miután nem reggeliztünk, délben éhesek voltunk.)
Non fatto colazione, abbiamo avuto fame a mezzogiorno.
(Miután nem reggeliztünk, délben éhesek voltunk.) 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése